VERSENYSZABÁLYZAT

Brillante – 2019

Hungarian Spirits Award

A verseny kiírója, rendezője:          Magyar Gasztrokulturális Rendezvényszervező Kft.

Versenyigazgató:                               Lovassy György

I. A verseny célja:

  • a pálinka, mint hungarikum népszerűsítése
  • a kulturált pálinkafogyasztás népszerűsítése
  • a minőség javítása, a termelők saját eredményeinek közlésén keresztül
  • a kereskedelmi főzdék magas színvonalú munkájának elismerése

II. A verseny meghirdetésének köre:

  • határon innen és határon túli kereskedelmi főzdék
  • határon innen és határon túli bérfőzetők és magánfőzők

III. A verseny lebonyolítása:

Jelen szabályzatban rögzítettek szerint történik.

IV. Versenykiírás:

A verseny kiírója köteles 2018. november 20-ig a Versenyfelhívást és a Versenyszabályzatot közzétenni a www.gyulaipalinkafesztival.hu honlapon.

 

V. A versenyben való részvétel feltételei:

„B1” Bérfőzetők és „B2” Magánfőzők:

Nevezni a 110/2008/EK rendeletben gyümölcspárlatnak minősülő készítményekkel lehet, a 33/2010. (XI.25.) VM rendelet és a versenyszabályzatban megadott szortiment szerinti kategóriákban. A gyümölcspárlatok eredetét törvényesen igazolni kell.

„B1” Bérfőzetők/Jöt. szerinti bérfőző, a 66.§ (6) szerinti egyszerűsített kísérő okmánnyal/

„B2” Magánfőzők/ a vonatkozó jogszabályok szerint/

A felsorolt okmányok másolati példányát át kell adni a verseny rendezőjének.

A „B1” Bérfőzetők és „B2” Magánfőzők kategóriában indulók a vonatkozó jövedéki szabályok szerint nevezhetnek, a versenyszabályzat szerint.

„A” Kereskedelmi főzdék:

Nevezni a 2008. évi LXXIII. számú pálinka törvényben pálinkának minősülő készítményekkel lehet, melyek eredetét törvényesen igazolni kell.

Jöt. szerinti szeszfőzde, kereskedő, előírt okmánnyal: a kereskedelmi szeszfőzde engedélyese szabadforgalomba bocsátott, zárjeggyel ellátott, adózott terméket nevezhet, amelynek eredetét, származását a pálinkaverseny rendezőjének nevére kiállított egyszerűsített kísérő okmánnyal (EKO) és zárjeggyel igazolja.

A versenyen a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól a jövedéki adóról szóló 2003. évi CXXVII. Tv. (Jöt. szerinti) és a 2016. évi LXVIII. törvény szóló törvények szerinti kereskedelmi pálinkafőzdék vehetnek részt a versenyszabályzatban foglaltak elfogadásával.

Külföldről:

A 11/2008 EK rendeletben foglaltak szerint gyümölcs- törköly- seprő- bor- sör- gabona párlatnak, vagy ezekbe a kategóriákba tartózó területileg védett névvel rendelkező (pl. grappa, whisky, cognac, armagnac stb.) termékekkel lehet. A terméket származását és a jövedéki adó megfizetését (zárjegyyel, vagy egyéb a küldő országban érvényben lévő módon) igazolni kell.

 

Nevezés:

Nevezni a www.gyulaipalinkafesztival.hu honlapon, a Brillante – 2019 menüpontban történő regisztrációval lehet.

Nevezési minta:

A versenyen indulóknak bérfőzető és magánfőző kategóriában fajtáként minimum 2 x 0,35 liter, kereskedelmi kategóriában 3 × 0,35 liter versenymintát kell beküldeniük. Egy versenyző tetszőleges számú tétellel indulhat.

A beküldött mintán fel kell tüntetni a készítő nevét, az alapanyag gyümölcsfaj (esetleg fajta) megnevezését, az alkoholfokát, az évjáratot és amennyiben ágyas, vagy hordóban érlelt termékről van szó, ennek megnevezését.

 

A versenytételeket a kiíró címére kell eljuttatni:

Magyar Gasztrokulturális Rendezvényszervező Kft.

5600 Békéscsaba, Szarvasi út 79. (emeleten található szervezőiroda)

Beküldési határidő: 2019. március 8. péntek 18.00 óra

 

Nevezési díjak:

„A” Kereskedelmi főzdék kategóriában: bruttó 6.000 Ft mintánként vag 20 EUR , 5 minta felett bruttó 4.500 Ft vagy 15 EUR mintánként.

„B1” Bérfőzetők és „B2” Magánfőzők kategóriában: bruttó 2.000 Ft vagy 7 EUR mintánként, 5 minta felett bruttó 1.500 Ft vagy 5 EUR mintánként.

 

Befizetés: legkésőbb a minta átadásával együtt készpénzzel, illetve előzetesen átutalással a Magyar Gasztrokulturális Rendezvényszervező Kft. K&H Bank Zrt.-nél vezetett 10402609-50526686-90901029 számú bankszámlájára. Kérjük a közleményben feltüntetni: nevező neve + nevezési díj

 

Az érzékszervi zsűrizés időpontja: 2019. március 19-21.  

Helyszín: Panoráma Hotel – Étterem, 5600 Békéscsaba, Gyulai út 84.

Kérdéseikkel kapcsolatban keressék Szabó Adriennt a +36-30/516-31-51-es telefonszámon vagy az adrienn.szabo@gyulaipalinkafesztival.hu e-mail címen.

 

VI. Versenykategóriák:

Normál pálinkák 47 V/V% alkoholtartalomig, magas alkoholtartalmúak 47 V/V% alkoholtartalom felett.

  • Almatermésűek
  • Bogyósok
  • Csonthéjasok
  • Szőlő- és szőlő eredetű termékek
  • Egyéb gyümölcsök
  • Erdei és vadon termő gyümölcsök
  • Vegyes pálinkák
  • Seprőpárlatok, borpárlatok
  • Gyümölcspárlatok nem kontinentális anyagból
  • Ágyaspálinkák /csak kereskedelmi főzdék részére/
  • Pálinka, gyümölcspárlat alapú italok, likőrök /csak kereskedelmi főzdék részére/
  • Alacsony alkoholtartalmú, pálinka alapú italok (cooler) /csak kereskedelmi főzdék részére/
  • Párlatok

Az adott kategóriákat a nevezett mintaszámok alapján további gyümölcskategóriákra lehet osztani a versenyigazgató javaslatára a szervező által elfogadva.

 

VII. A minták átvétele, szortimentbe tétele:

A verseny teljes menete számítógépes rendszerre épülve bonyolódik le, gyakorlatilag kizárva a szubjektív elemeket.

A kiíró székházában a beérkezett mintákat nyilvántartásba veszik, illetve azonosítják az elektronikus nevezési lapon feltüntetett adatokkal, a szortimentbe tétel helyességével. Mindegyiket titkosított azonosító kódszámmal látja el a számítógépes rendszer. Ez a szám a beérkezési sorrend szerint rögzíti a mintákat. A palackokra ráragasztják ezt a számot a mintánkénti két palackra különböző színekkel, hogy a feldolgozás során itt se lehessen keveredés. Ellenőrzik, hogy a tételek megfelelnek-e a kiírás feltételeinek, stb., és szükség esetén felveszik a kapcsolatot a beküldővel az esetleges hibás, nem egyértelmű adatok helyesbítése, tisztázása érdekében. Összegyűjtik a bizonylatokat és a nevezési díjakat.

 

VIII. A szakértői zsűri bírálatának menete és módja:

A zsűrizésben csak azon személyek vehetnek részt, akik alkalmasak az elfogulatlan, korrekt bírálatra, megfelelő kondícióban vannak. A bíráló személyt orvosi vizsgálatra kötelezheti a verseny kiírója. A bírálók az érzékszervi zsűrizés napján egészségesen kötelesek megjelenni (munkaképesen és cselekvőképesen). A bíráló felső légúti hurut, allergiás rhinitis, egyéb akut és idült érzékszervi megbetegedése esetén, amely során romlik a szaglás, ízlelés, nem vehet részt a zsűrizésben.

A zsűribe való felkérés az elmúlt évek bírálati teljesítménye, a tréningek illetve más versenyeken nyújtott teljesítmény alapján történik.

Az érzékszervi zsűri tagjait a verseny főszervezője hívja meg, a versenyigazgató írásos javaslatának ismeretében.

A zsűri tagjai számára felkészítő tréning kerül megszervezésre, melynek időpontja és helyszíne: 2018. november 14. csütörtök – Panoráma Hotel – Étterem

A felkészítő tréningre meghívottak listáját a versenyigazgató állítja össze.

 

A bírálat menete:

A bírálatban résztvevő zsűritagok a minták előkészítésében nem vehetnek részt, a mintákról csak a zsűrizés alatt rendelkezésükre bocsátott információkkal rendelkezhetnek (minta megnevezése, alkoholtartalma, kategóriája, érleltsége, versenysorszáma).

A minták a bírálóktól teljesen elkülönített teremben vannak sorrendbe téve, a titkosság betartása érdekében. Oda a bírálatban résztvevő személy a bírálat előtt és közben nem mehet be! Erről a szervező gondoskodik, és a versenyigazgató felügyeli.

A versenyigazgató köteles ellenőrizni a személyi feltételeket, valamint azt is, hogy az előkészítő helyiség, a bírálóhelyiség, továbbá a felhasználásra kerülő eszközök megfelelnek-e az előírt követelményeknek. Ha nem, akkor felfüggeszti a bírálatot.

A számítógépes adatbázisra építve, a versenyigazgató ütemezésére kapják meg a tételeket a bírálók.

Minden mintát egyszerre 6 fő kóstol meg párhuzamosan, egymástól függetlenül. Ha a 6-ból 5 ember véleménye megegyezik – azaz van bizottsági konszenzus, ami legalább egy gyorskóstoló értékelésével és a szárazpróba vizsgálattal egybeesik – akkor a minta értékelése befejeződött.
Amennyiben nagyobb az eltérés, a minta a csúcs zsűrihez kerül. A döntést a csúcs zsűri hozza meg.

A versenyzők az eredményhirdetést követő 15 napon belül kapják meg a minta minősítéséről készült bírálati lapot, benne a pontozás szöveges értékelésével.

Bírálólap:

A bírálat 20 pontos bírálati rendszerben történik, az alábbiak szerinti maximális pontszámmal:

  • Tisztaság: 5 pont
  • Aroma, karakter: 5 pont
  • Szájérzet: 5 pont
  • Utóérzet, harmónia: 5 pont

A pontozás során csak egész pontszám adható.

 

Éremhatárok:

  • Arany 18 – 20 pont között
  • Ezüst 16 – 17 pont
  • Bronz 14 – 15 pont

 

Egyéb feltételek:

Az a személy, aki a minták szállításában, raktározásban, előkészítésében, felszolgálásban közreműködik, nem lehet a szak-, illetve a csúcs zsűri tagja.

A bírálat ütemét és a zsűrik beosztását, a szüneteket a versenyigazgató határozza meg és követi figyelemmel.

A versenyigazgató a zsűrit szükség szerint átrendezheti, a verseny ütemén változtathat.

Szükség esetén az érintett bizottsági tagot a versenyigazgató pihenteti, esetleg mentesíti a további bírálat alól.

A versenyigazgatónak nincs jogköre felülbírálnia a zsűrik vagy a csúcs zsűri pontozását.

Az aranyérmes mintákból a győztes – Champion – tételek kiválasztása az összes bíráló véleménye alapján névtelen, elektronikus szavazással történik a verseny végén.

Szavazategyenlőség esetén új szavazást kell végezni. Ha ez után is megegyezik a szavazatok száma, akkor a versenyigazgató dönt kóstolás alapján.

A csúcs- és szakmai zsűri tagjait utazási költségtérítés illeti meg.

A verseny lezárásig minden adatgazda köteles az adatokat kizárólag csak a feladata elvégzéséhez használni, kívülálló személy részére kiadott adat, vagy információ büntetőjogi következményeket vonhat maga után!

Nyilatkozni a versenyről, az eredményekről csak a kiíró engedélyével lehet.

 

IX. A Versenyigazgató további feladatai:

  • A verseny szakmai irányítása, tisztaságának, a szabályzat szerint történő lebonyolításának garantálása.
  • A zsűri létszámának meghatározása.
  • A mintacsoportok kiosztása a bíráló zsűriknek.
  • Ügyeli a bírálat helyes lefolytatását, valamint azt, hogy a bírálók ne egyeztessék, ne befolyásolják egymás véleményét a bírálat során.
  • Az eredmények helyes rögzítésének, értékelésének ellenőrzése.
  • A verseny kategóriák meghatározása, melyekben kategória győztes hirdethető.
  • A végső eredmények hitelesítése.
  • A versenyben résztvevő termékek anonimitása megőrzésének ellenőrzése, az eredmények kihirdetéséig.

 

X. A versenyre benevezett párlatok/pálinkák minősítése:

Minősítések, érmek, oklevelek:

Bronz

Ezüst

Arany

Champion, azaz kategória győztes: az adott kategóriában az aranyérmes termékek közül a zsűri elektronikusan névtelenül és egyenkénti szavazással, egyszerű szavazati többséggel választja.

Azokból a kategóriákból lesz választva, amelyeket a kiírt fő kategóriákon belül a nevezett mintaszámok alapján a versenyigazgató javaslatára a szervező meghatároz.

A kiíró valamennyi benevezett mintánál, nevezőnél ellenőrizheti a tétel nagyságot, a minőség azonosságát és származását. Amennyiben eltérést talál a nevezésben megadott adatokhoz képest, jogában áll a díjat nyilvánosan visszavonni és a visszavonás okát is nyilvánosságra hozhatja.

Fődíjak:

w Legjobb Kereskedelmi Pálinka                       w Legjobb Bérfőzetett Párlat

w Legjobb Kereskedelmi Főzde                          w Legeredményesebb Bérfőzető

w Legjobb Magánfőzött Párlat                           w Legeredményesebb Bérfőzde

w Legeredményesebb Magánfőző          

    

A 2019-es esztendőben meghirdetésre kerül a „Hungarian Spirit – Magyar Pálinka Válogatás 2019” díj, amely során az aranyérmes pálinkákból egy teljesen független, gasztronómiai szakemberekből álló zsűri 5 mintát javasol a „Hungarian Spirit – Magyar Pálinka Válogatás 2019” díjra.

Az 5 kategória, amelyből 1-1 terméket választanak:

  • almatermésű gyümölcsökből készített pálinkák
  • ágyas és vegyes pálinkák
  • csonthéjas termésű gyümölcsökből készített pálinkák
  • szőlő- és törkölypálinkák
  • vadontermő és bogyósgyümölcsökből készült pálinkák.

 

Pontszámítás:

Legjobb Versenyminta, Grand Champion:

a Champion díjas kereskedelmi pálinkákból elektronikus névtelen szavazással, egyszerű többséggel.

A Legjobb Versenyminta cím pálinkáját a Magyar Gasztrokulturális Rendezvényszervező Kft. Érték és Minőség Nagydíjra terjeszti elő, amelynek teljes költségeit a szervező cég vállalja magára.

Legjobb Bérfőzetett Párlat:

a Champion díjas bérfőzetett pálinkákból – ha ilyen nem lenne, akkor az aranyérmesek közül a legmagasabb pontszámot elértek közül (pl. 20 pontosok, ha nincs 19 pontosok, ha nincs 18 pontosok) elektronikus névtelen szavazással, egyszerű többséggel

Legjobb Magánfőzött Párlat:

a Champion díjas magánfőzött pálinkákból – ha ilyen nem lenne, akkor az aranyérmesek közül a legmagasabb pontszámot elértek közül (pl. 20 pontosok, ha nincs 19 pontosok, ha nincs 18 pontosok) elektronikus névtelen szavazással, egyszerű többséggel

 Legeredményesebb Bérfőzető

 Legeredményesebb Bérfőzde

Legjobb Kereskedelmi Főzde

 Legeredményesebb Magánfőző

 

Champion díj:    40 pont

Aranyérem          30 pont (ha Champion is, csak a Champion számít!)

Ezüstérem           20 pont

Bronzérem:         10 pont

A benevezett legjobb eredményt elért 6 db pálinka átlagpontszáma adja meg a versenyben elért pontszámot.

Ezeket a díjakat a csúcs zsűri határozza meg az elért eredmények alapján.

A 2019-es évben is lehetőség lesz arany-, ezüst-, bronz- és champion és fődíjas éremcímkék rendelésére. Erről részletes tájékoztatást az eredményhirdetést követően fog küldeni a verseny kiírója.

A „Legjobb versenyminta” cím birtokosa az eredményhirdetés során azonnal készhez kap 50 db éremcímkét, amelyet a Gyulai Pálinkafesztiválon felhasználhat.

(Kereskedelmi nevezések esetében kérjük, a regisztráció során előre jelezzék, hogy ha a minta champion minősítést nyer, akkor automatikusan megrendelésre kerüljön-e 50 db éremcímke 50 Ft+áfa áron.)

 

XI. A verseny nyilvánossága:

A kiíró törekszik arra, hogy a verseny a lehetőségekhez mérten a legnagyobb publicitást élvezze. A szakmai zsűrizést úgy szervezi meg, hogy azt bárki megtekinthesse, de nem zavarhatja a bírálók munkáját!

Az ünnepélyes eredményhirdetésre 2019. április 12-14. között kerül sor Gyulán, a „Gyulai Pálinkafesztivál” elnevezésű rendezvény keretében, a lehető legnagyobb országos és nemzetközi sajtónyilvánossággal.

Az eredményhirdetésen való részvétel tudnivalói:

Magán-, és bérfőzető kategóriában azon nevező, aki minimum 10 tétellel nevezett 2 db 1 főre szóló belépőjegyet kap a Gyulai Pálinkafesztivál szombati napjára, amely nap keretein belül kerül sor az ünnepélyes eredményhirdetésre.

Kereskedelmi kategóriában azon nevező, aki minimum 10 tétellel nevezett, 2 db 1 főre szóló térítésmentes VIP belépőjegyet kap, amely a rendezvény mindhárom napjára érvényes.

A belépőjegyek kizárólag a nevező személyére és plussz 1 főre szólnak, azok nem átruházhatóak.

Mindazonáltal célszerű az egységes véleménynyilvánítás céljából a következőket leszögezni:

Az egész versenyről hivatalos tájékoztatást csak a kiíró adhat. A verseny szakmai kérdéseiről pedig a versenyigazgató, de csak az eredmény kihirdetését követően.

A versenyről, vagy annak lebonyolításáról egyéb résztvevők, vagy érintettek csak az általuk képviselt gazdasági, állami vagy társadalmi egység nevében nyilatkozhatnak, a versenyszabályzat előírásainak betartása mellett.

A versenyre nevezők, a mintájuk beadásával tudomásul veszik, hogy a versenyen elért pontszámukkal, eredményükkel szemben reklamációnak nincs helye.

A versennyel kapcsolatos minden jog a kiírót illeti meg.